V žádném případě. Na jedné nápravě musí být identické pneumatiky. Tzn. stejného výrobce, dezénu i rozměru. Na různých nápravách mohou být pneu různé, ale stejné konstrukce. Tedy radiální. Nedoporučujeme však používat např. na přední nápravě směrové pneu (s šípovitým dezénem) a na zadní nesměrové pneu. Může to negativně ovlivnit chování vozu na vozovce
Hranicí přezouvání sezónních pneu je 7 °C. Pod touto hranicí letní pneumatiky tuhnou a ztrácí přilnavost k vozovce. Tak se zvyšuje riziko nehody. Pokud tedy denní teploty klesnou pod 7 °C nastává pro motoristu ten pravý čas přezout na zimní pneumatiky. Krajně nedoporučujeme čekat až na poslední chvíli. Vyhnete se tak tradičním návalům v pneuservisech, ale hlavně předejdete riziku nehody, které je ve chvíli napadnutí prvního sněhu či příchodu prvních mrazů nejvyšší. Na jaře je hranice stejná - pokud celodenní teploty dlouhodobě stoupnou nad 7 °C. Dlouhodobě proto, že musíte počítat s možností jarních mrazíků.
Jednoznačně nedoporučujeme. Při zimním obutí pouze hnané nápravy extrémně vzrůstá riziko smyku. Je to možná horší varianta než letní pneu v zimě. Řidiči totiž podléhají falešné představě bezpečí a mnohem víc riskují.
Předepsaný rozměr pneumatik pro Váš vůz je uveden v technickém osvědčení vozidla. Zde máte také uvedeny alternativní rozměry schválené výrobcem. Pokud však chcete provést alternativní záměnu za rozměr, který není uveden v technickém osvědčení vozidla, je nutno nejdříve konzultovat tuto záměnu s výrobcem vozidla a po té nechat změnu potvrdit do technického osvědčení vozidla. Databázi schválených i alternativních rozměrů Vám rádi poskytneme u nás na prodejně ve Vranovicích.
Platná zákonná záruční doba je dva roky od zakoupení. Prodloužená záruční doba platí dalších 12 měsíců, maximálně však pět let od data výroby. Navíc u nás můžete získat pojištění pneumatik proti náhodnému poškození zcela zdarma!
1,6 mm - Belgie, Norsko, Bulharsko, Polsko, ČR, Portugalsko, Dánsko, Rakousko, Finsko, Řecko, Francie, Slovinsko, Itálie, Španělsko, Švédsko, Německo, Velká Británie, Nizozemí
1,0 mm - Slovensko, Chorvatsko, Maďarsko
To záleží na tom, v jakých podmínkách vůz převážně používáte. Pro zimní podmínky - sníh či rozbředlý sníh jsou vhodnější užší zimní pneu, které se lépe prořezávají k pevnému podkladu zajišťujícímu lepší záběr. Pokud Váš vůz v zimě používáte především ve městě či na dálnicích s převážně suchými či vlhkými vozovkami, jsou vhodnější širší zimní pneumatiky.
Zkratka RF nebo také XL označuje takzvaně zesílenou pneumatiku. Tato pneumatika má oproti klasickým pneu zesílenou konstrukci = větší nosnost a je vhodná obzvláště pro dodávky nebo podobně upravené automobily.
Pro správnou účinnost zimních pneu na Vašem autě je vhodné používat pneumatiky s dezénem vyšším než je minimálních zákonných 1,6 mm. Čím je pneumatika více ojetá, tím se prodlužuje brzdná dráha vašeho vozidla a to zvláště na mokru nebo na sněhu. Odborníci proto doporučují u zimních pneu minimální hloubku dezénu 4 mm. Zimní pneumatiky s dezénem nižším jsou pak vhodné např. pro dojetí v létě. Pro srovnání: Nové pneumatiky mají 8 mm dezénu.
Nebezpečí aquaplaningu hrozí většinou v dešti nebo po něm, kdy se na silnici vytvářejí kaluže a dlouhé vodní plochy. Mezi vozovkou a běhouny pneumatik vznikne vodní klín a drážky v běhounu již nestačí vodu odvádět. Pneumatiky nepřiléhají k vozovce a po vrstvě vody začnou klouzat. Riziko aquaplaningu stoupá, má-li vůz ojeté pneumatiky. Častěji tento jev začíná u předních kol a v případě předního pohonu se projevuje náhlým nárůstem otáček motoru. Zejména při brzdění pak vozidlo nejde řídit. Ještě nebezpečnější je, postihne-li aquaplaning zadní kola. Zpočátku totiž necítíte žádný příznak, ale jakmile kola ztratí přilnavost, záď vozu začne klouzat a tlačí se dopředu. Vůz jde okamžitě do smyku a zvládnout jej lze jen velmi obtížně. Jak si při aquaplaningu poradit? Držte pevně volant, kola rovně a pokud se vám podaří, tak vyšlápněte spojkový pedál. Samozřejmě nebrzděte a nepřidávejte plyn. Je totiž lepší vyčkat, až pneumatiky znovu získají kontakt s vozovkou.
Letní pneumatiky v chladném počasí tvrdnou, ztrácejí adhezi a nejsou schopny zajistit plynulý a bezpečný pohyb vozidla. Zimní pneumatiky se naopak v létě sjíždějí mnohem rychleji.
Na zimní pneumatiky doporučujeme přezouvat, pokud teplota klesne pod 7 °C.
Na letní pneumatiky doporučujeme přezouvat, pokud teplota vzroste nad 7 °C.
Pokud chcete mít dvě sady kol, nechte je vždy před montáží vyvážit na profesionální vyvažovačce. Vyvažování pneumatik je nutné, protože běžným ježděním se mění rozložení váhy pneumatik i disků. Disky jsou navíc často poškozeny a je nutné je opravit, vyrovnat.
Není to nutné. Obecně se dusíku připisují tyto vlastnosti:
Je rozhodující vždy, nejen v zimě. Nedoporučujeme kupovat již používané pneumatiky. Kromě nevyhovující hloubky dezénu jsou často špatně skladované, zpuchřelé nebo jinak poškozené.
Drážďanská 562/87 (areál firmy Tiskárna Horák)
400 07 Ústí nad Labem