Výrobci automobilů předepisují pro každé vozidlo konkrétní rozměry pneumatiky a uvádí i jejich alternativní zastoupení. Pokud se majitel vozu bude řídit těmito pokyny vyhne se tak možným problémům, které mohou vzniknout provozem vozidla. Například při technické kontrole vozidla kdy je odhaleno, že majitel nerespektuje instrukce výrobce, nebo při dopravní nehodě s nepovolenými pneumatikami mohou být uděleny poměrně vysoké sankce, nebo dojde k neplnění pojistné smlouvy a majitel vozidla bude muset způsobenou škodu uhradit. Správné rozměry pneumatik jsou uvedeny ve velkém technickém průkazu vozidla.
225 - Šířku pneumatiky uvedená v milimetrech.
55 - Výška pneumatiky (profil) výrobce ji uvádí v procentech. Procentuelní vyjádření výšky bočnice ku šířce pneumatiky.
R16 - Vnitřní průměr pneumatiky (velikost disku), tento rozměr se uvadí v palcích.
95 - Váhový index pneumatiky. Hodnoty váhových indexu jsou uvedeny níže v tabulce.
V - Rychlostní index pneumatiky. Hodnoty rychlostních indexů jsou uvedeny níže v tabulce.
Automobily dosahují čím dál vyšší rychlosti, proto také se zdokonalují konstrukce pneumatiky a přizpůsobují se těmto rychlostem. Podle rychlosti je pneumatice přidělen symbol, tyto symboly jsou specifikované v tabulce rychlostní index pneumatik. Cena pneumatik pro vysoké rychlosti je vyšší.
C - pneumatiky pro lehká nákladní vozidla
TT - Tube-Type dušová pneumatika
TL - TubeLess bezdušová pneumatika
RF, XL - Zesílená bočnice pneumatiky (vyšší nosnost pneumatiky)
EMT, ROF - Pneumatika pro vozidla s indikátorem tlaku v pneumatice
LRR - Low Roling Resistance pneumatika se sníženým valivým odporem
Tyto pneumatiky mají vystužené bočnice, pokud dojdek k defektu nebo ztrátě tlaku v pneumatice je možně pokračovat v jízdě. Vyztužené bočnice unesou váhu vozidla a při snížené rychlosti, která je daná výrobcem pneumatiky (většinou 80 km/h) vydrží tyto pneumatiky jízdu 100 - 1000km (přesná vzdálenost udávaná výrobcem pneumatiky). Vystužení bočnic udrží pneumatiku na ráfku, kdežto obyčejná pneumatika neunese váhu vozidla, patky pláště se svléknou z disku a po několika kilometrech jízdy se pneumatika obvikle zničí. Runflatové pneumatiky jsou dražší než obyčejné.
FR, MFS, RPB, FP - Zesílená boční strana ráfku pneumatiky, která chrání před poškozením, ochraný lem na pneumatice, který chrání disk před poškrábáním například o obrubník.
RFT - Označení systému Bridgestone - Run Flat Technology
SSR - Označení technologie Continentál - Self Supporting Runflat
DSST - Označení technologie Dunlop - Dunlop Self Supporting Technology
ROF - Označení technologie Goodyear - Run On Flat
ZP - Označení technologie Michelin - Zero Pressure
R/F - Označení technologie Pirelli
CS - Označení technologie Continental - Conti Seal
M+S, MS - Mud & Snow - bláto a sníh, u některých pneumatik se toto označení používá pro celoroční použití, nebo pro označení offroad.
M/T - pneumatiky do těžkého terénu (bláto)
A/T - All Terrain, pneumatika pro každý terén
AW - All Weather, pneumatiky na celoroční provoz
H/T - Highway Terrain - pneumatiky pro silniční jízdu
OWT, RW - Bílé označení dezénu a výrobce na bočnici pneumatiky.
OWL - Bílé obrysy písma na obočnici pneumatiky.
SW, WW - Bíle znázorněný pruh na bočnici pneumatiky.
RWL - Plastické označení dezénu na bočnici pneumatiky.
FR, MSF, RPB, FP - Zesílená bočnice ráfku pneumatiky, ochranný lem disku.
RY - Žlutý napisy na bočnici.
RB - Černý nápis na bočnici.
BSW - Černý nápisy na bočnici.
Proto aby pneumatiky plnily svou funkčnost a pro jejich dlouhodobou výdrž je nutné udržovat neustále správně natlakované pneumatiky. Pro každé vozidlo je vždy predepsán správný tlak, nejčastěji je uveden na štítku u dveří řidiče. Tlak pneumatik se nejlépe měří před jízdou kdy jsou pneumatiky studené. Jedete-li na podhuštěné pneumatice snižujete její životnost a i jejich funkčnost až o polovinu.
|
|
Drážďanská 562/87 (areál firmy Tiskárna Horák)
400 07 Ústí nad Labem