APR-CZ s.r.o. autoservis - pneuservis
Drobečková navigace

Úvod > Nabídka služeb > Autoservis > Prodej sportovní filtrů KN

Prodej sportovní filtrů KN

Základy tuningu - filtry

Prodej sportovní filtrů KN

U vozidel Škoda je mnoho možností tuningu, podvozku, brzd, motoru. Zvláště u motoru je mnoho možností jak zvýšit jeho výkon. Jednou z jednoduchých a levných možností je výměna originálního filtru za sportovní. Samozřejmě nelze očekávat velké zvýšení výkonu, ale spolu s dalšími úpravami lze dosáhnout dobrého zvýšení výkonu. Sportovní filtr pak je i v různých motorových úpravách, které jsou nabízeny jako celek, zahrnut. Jedním z předních světových výrobců sportovních filtrů je firma K&N.

Firma KN

Firma K&N je americký výrobce specializovaný především na výrobu těchto filtrů. Jejich výrobou se zabývá již 35 let. Mimo jiné má například patent na sportovní bavlněné filtry. Záběr firmy je vidět z jejího katalogu, kde se nalézá filtr téměř na všechny vozidla, která se u nás provozují a to i včetně těch staršího roku výroby. Firma dělá filtry nejenom pro vozidla, ale i pro motocykly, motokáry a dokonce i pro motorové modely.

Filtry

Filtry K&N jsou vyrobeny ze čtyř vrstev bavlny a nosné železné mřížky. Anglicky jsou označovány jako High-flow Air Filter, tedy jako filtry s vysokým průtokem vzduchu. Výhodou filtrů K&N je dlouhá životnost a stejná schopnost filtrování nového i pětkrát vypraného filtru. Po opakovaném čistění se tedy nesnižuje schopnost filtrovat. Navíc filtr usměrňuje tok vzduchu. Filtry jsou vhodné jak pro vozy zážehové karburátorové, tak vstřikovací, u vznětových motorů se uplatní především u těch přeplňovaných, taktéž přeplňované zážehové motory jsou přímo ideální k osazení těmito filtry.

Druhy filtrů

Základní dělení filtrů je možno provést podle provedení:

  • Vložka
    • Je náhradou za původní filtr, do původního pouzdra, má stejné rozměry. Není nijak potřeba upravovat žádné části sání. Filtr není nijak opticky vidět.
  • Kit
    • Původní sání před čidlem objemu vzduchu se odstraní. Místo něj přijde dodaný komplet např. chromový držák a otevřený filtr. Podle potřeby je nutno v tomto případě upravit délku sání, případným nastavením. Dále je potřeba zajistit dostatečný přísun studeného vzduchu. Je také třeba vyřešit odvětrání motorové skříně, které většinou vedlo do původního sání. K&N dodává součásti i pro tyto úpravy. Pokud není kitovému provedení zajištěna dodávka studeného vzduchu a motor nasává teplý vzduch, může dojít k opačnému efektu totiž snížení výkonu, proto je umístění a přívod vzduchu důležitou součástí instalace. Celkově filtr v provedení kit vzhledově velmi dobře působí.
    • Jako příklad kit pro Škodu 105-130.
  • Univerzál
    • Pro ostatní vozidla, různé domácí stavěné motory a další spalovací motory je zde tento sortiment univerzálních filtrů. Řada těchto filtrů má většinou kulaté zakončení na karburátor (nebo napojení sání) s průměrem odstupňovaným po 1,5 mm.

Dále se dají filtry dělit podle určení:

  • Pro karburátorový motor 
  • Pro motor se vstřikováním

Životnost, ekonomika

Životnost filtru by měla přesáhnout životnost vozidla, výrobce udává záruku 1 000 000 mil. Ovšem za předpokladu, že filtr je řádně udržován, a není mechanicky poškozen. I když si osobně myslím, že udávaná životnost je pouze teoretická, prakticky může dosáhnout dle mého soudu i 500 000 kilometrů. 

Vzhledem k této životnosti vychází velmi dobře i cenová kalkulace oproti klasickému filtru (mimo Š120).

Zatímco cena běžného filtru pro Felicii 1.3 MPI je 270 Kč a má životnost 15-20 tis. km tak vložka K&N stojí do tohoto vozu 2 161 Kč. Z těchto údajů jsem vypočítal návratnost investice po cca 120 000 km.

Nejhorší "návratnostní" poměr pak vychází u škody 120/130 kde obyčejný filtr stojí 70 Kč s životností 15 000 km, náhradní vložka K&N stojí 1 968 Kč, investice se tedy vrátí po 420 000 ujetých kilometrech.

Filtry

Testování filtrů

Filtry byly ve výzkumném ústavu motorových vozidel (v ČR) podrobeny přísné zkoušce a prospěly. Na tomto obrázku můžete vidět filtr z vozu Škoda Fabie testovaný velice jemným arizonským pískem. Jak jsem se sám přesvědčil, druhá strana je opravdu čistá a zdá se, že filtr písek nepropouští i při značném zanesení.

Jemný písek z Arizony filtr nepropouští.

Testována byla v VÚMV i filtrační schopnost po opakovaném praní, ta je dle výsledků téměř stoprocentní.

Já jsem zhlédl testování na již známém "pinpongovém" stole. Zařízení má v levé části vstup vzduchu přes testovaný filtr, uprostřed je elektrický ventilátor a v pravé části v sloupci pinpongový míček, který se pohybuje podle procházejícího vzduchu. Postupně jsem přihlížel ukázce tří filtrů, originál Fram, molitanový Jamex a bavlněný K&N. Při zkoušce bez filtru se míček okamžitě pevně usadil na vrcholu, opakem byl papírový filtr Fram, který bezpečně odkázal míček na dno. Jamex držel míček zhruba v polovině a K&N lehce od vrcholu. Z tohoto testu je jasné, jaká je zhruba prostupnost jednotlivých filtrů.

Filtr

Výkon a spotřeba

Obecně se traduje, že sportovní filtr sám o sobě přidává výkon. Není tomu tak, rozhodně se nedá počítat fixně s tím, že filtr přidá 3-5 koní. Záleží na mnoha faktorech od typu motoru, jeho dalším tuningu (svody, vačka, hlava, úpr.jednotky), až po vhodné umístění filtru. Záleží také na přívodní délce sání, s kterou motor "počítá" ta se potom musí dotáhnout hadicí. Dále pokud je montován kit je nutné mu přivést dostatek studeného vzduchu, tedy provést "zastínění".

Prostě je to věda, moje původní myšlenky o tom, že pouze vyměním filtr a jsem v pohodě, jsou rázem ty tam.

Těžko lze obecně říci, jak filtr ovlivní spotřebu, obvykle spotřeba zůstává na stejné hodnotě, nebo jde lehce dolů. U některých vozidel může být průměrná spotřeba po aplikaci filtru nižší i o 0,5 l na 100 km. U Škodovek se ale s tímto snížením spotřeby příliš počítat nedá.

Sport

Jistě nejlepší reklamou těchto filtrů je jejich používání v závodních vozech, v sezóně 2000 je například používaly tovární Octavie WRC i doprovodná vozidla, a pokud vím tak se osvědčili a budou je používat i letos. Mimo to filtry K&N používají i vozy formule 1 například stáj Jordan. Kolik dalších sportovních vozů tyto filtry používá těžko říci, ale jistě by se pod leckterou kapotou našly.

Napište nám